Slide background
Slide background

Ἡ ἑορτή τῶν Ἁγίων Τριῶν Ἱεραρχῶν

treis_ierarxes_2015_02


Μέ ἐπισημότητα ἑορτάσθηκε ἡ ἑορτή τῶν Ἁγίων Τριῶν Ἱεραρχῶν στό νησί μας.

Τό ἀπόγευμα τῆς παραμονῆς τῆς ἑορτῆς τῶν Τριῶν Ἱεραρχῶν ἡμέρα Πέμπτη καί ρα 6.30 μ.μ., πραγματοποιήθηκε διάλεξις στήν αθουσα  το Λεοντσινείου Πνευματικο Κέντρου Κεραμωτο, μέ ὁμιλητή τόν Αδεσιμολογιώτατο Πρωτοπρεσβύτερο Θεολόγο, Ψυχίατρο, Διδάκτορα το Πανεπιστημίου θηνν π.Στυλιανόν  Καρπαθίου μέ θέμα «Οἱ Τρεῖς Ἱεράρχες ἀπέναντι στίς σύγχρονες προκλήσεις».

treis_ierarxes_2015_13
Μετά τήν ἐπίκαιρη καί πολύ τεκμηριωμένη αὐτή ὁμιλία τοῦ π.Στυλιανοῦ Καρπαθίου, (τῆς ὁποίας τό ἠχητικό ἀπόσπασμα μπορεῖτε νά ἀκούσετε στό video πού παραθέτουμε στό τέλος τοῦ ἄρθρου) ἔγινε ἡ τελετή κοπς τς γιοβασιλόπιττας πρός τιμήν τῶν ἐκπαιδευτικῶν τῆς νήσου μας.

treis_ierarxes_2015_04

Στήν ἐκδήλωση παρεβρέθησαν ὁ Δήμαρχος Κυθήρων κ.Εὐστράτιος Χαρχαλάκης, ὁ Πρόεδρος τοῦ Δημοτικοῦ Συμβουλίου κ.Λάζαρος Βέζος, μέλη τοῦ Δημοτικοῦ Συμβουλίου. Συμμετεῖχαν οἱ ἐκπαιδευτικοί τοῦ νησιοῦ μας καί τῶν τριῶν βαθμίδων, πρός τιμήν τῶν ὁποίων ὁ Σεβασμιώτατος κ. Σεραφείμ εὐλόγησε Ἁγιοβασιλόπιττα. Κατά παραχώρησί του ἐκάλεσε νά κόψη ὁ ἀρχαιότερος τῶν ἐκπαιδευτικῶν κ.μμανουήλ Λεοντσίνης κι ἐπειδή ἀπουσίαζε ἔκοψε τήν βασιλόπιττα ὁ ἀδελφός του καί Διευθυντής τοῦ 6/θεσίου Δημοτικοῦ Σχολείου Χώρας - Καρβουνάδων κ.Γεώργιος Λεοντσίνης. Ὁ Καθηγητής τοῦ Λυκείου Κυθήρων. κ. Κοσμᾶς Ροῦσσος, ἦταν ὁ τυχερός τοῦ φλουριοῦ τῆς βασιλόπιττας.

treis_ierarxes_2015_06

Ἡ μεικτή χορωδία βυζαντινῆς μουσικῆς ὑπό τήν διεύθυνσιν τοῦ Θεολόγου - Καθηγητή τοῦ Γυμνασίου Κυθήρων κ.Γεωργίου Λουράντου  στόλισε τήν ἐκδήλωση καί ἀπέδωσε πολύ ὡραῖα ἐπίκαιρους ἐκκλησιαστικούς ὕμνους.

treis_ierarxes_2015_09
 

Τέλος, μέ τήν φροντίδα τῶν κυριῶν τῶν μελῶν τοῦ Ἐκκλησιαστικοῦ Συμβουλίου Ἱεροῦ Ναοῦ Μεταμορφώσεως Σωτῆρος Κεραμωτοῦ - Κυθήρων, παρατέθηκε μπουφές μέ ἐκλεκτά ἐδέσματα πρός τιμήν τῶν ἐκπαιδευτικῶν μέσα σέ ἐγκάρδια ἀτμόσφαιρα ἀγάπης καί φιλαδελφίας.

Ἀνήμερα τῆς ἑορτῆς Παρασκευή 30 Ἰανουαρίου ἐ.ἔ. ἐτελέσθη ἡ πανηγυρική  Ἀρχιερατική Θεία Λειτουργία μέ ἀρτοκλασία στόν Ἱερό Μητροπολιτικό Ναό τοῦ Ἐσταυρωμένου Χριστοῦ Χώρας Κυθήρων γιά τόν ἐκκλησιασμό τῆς μαθητιώσης νεολαίας τοῦ Γυμνασίου καί τοῦ Λυκείου καί στόν Ἱερό Ναό Παναγίας Ἐλεούσης Χώρας τοῦ Δημοτικοῦ Σχολείου Χώρας - Καρβουνάδων.

Στό τέλος τελέσθηκε τό ἱερό μνημόσυνο τῶν εὐεργετῶν τοῦ Γυμνασίου μας καί γενικότερα των εὐεργετῶν τῆς παιδείας στά Κύθηρα.

Ὁ πανηγυρικός τῆς ἡμέρας ἐκφωνήθηκε ἀπό τόν Καθηγητή Θεολόγο τοῦ Γυμνασίου Κυθήρων κ.Γεώργιο Λουράντο. (Ὁλόκληρη τήν ἐπίκαιρη ὁμιλία του τήν δημοσιεύουμε παρακάατω).

ΟΜΙΛΙΑ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΤΡΕΙΣ ΙΕΡΑΡΧΕΣ
τοῦ Καθηγητή Θεολόγου τοῦ Γυμνασίου Κυθήρων κ.Γεωργίου Λουράντου

Σεβασμιώτατε, Σεβαστοί Πατέρες,

Τιμᾶ σήμερα ἡ Ἐκκλησία μας τή μνήμη τῶν Τριῶν Ἱεραρχῶν καί Οἰκουμενικῶν Διδασκάλων, Βασιλείου τοῦ Μεγάλου, Γρηγορίου τοῦ Θεολόγου καί Ἰωάννου τοῦ Χρυσοστόμου, οἱ ὁποῖοι ὑπῆρξαν ἄξιοι ἐκκλησιαστικοί ποιμένες, κοινωνικοί ἐπαναστάτες καί ὑπέρμαχοι τῆς παιδείας.

Τρεῖς φωτεινές προσωπικότητες ἀνταμώνουν στόν κοινό τόπο τῆς ἁγιότητας. Γίνονται θέματα σχολικῶν ἐργασιῶν στό μάθημα των Θρησκευτικῶν, ἀντικείμενο κηρυγμάτων στόν ἄμβωνα, ἄλλοθι βολικῆς ἀργίας στίς 30 Ἰανουαρίου. 

Διατρέχουμε τόν κίνδυνο καί αὐτή ἡ μνήμη νά πάρει τό δρόμο κάθε «ἐπετείου». Νά ξεφτίσει στή σκέψη μας, νά χάσει τό δυναμισμό της, νά πάψει νά μᾶς ἐμπνέει καί νά μᾶς καθοδηγεῖ. Ἀποκτοῦν ὅμως σήμερα οἱ γιορτές τῆς Ἐκκλησίας μας νόημα, ὅταν μεταγγίζουν νόημα στή ζωή μας, ὅταν φωτίζουν τήν καθημερινότητά μας, τίς σχέσεις μας, τούς προβληματισμούς  καί τίς ἀγωνίες μας. 

Ἀναρωτιέμαι ποιό ὅραμα παιδείας καί ποιά πρόταση ζωῆς ἐμπνέει τό μαθητή, τό δάσκαλο καί τό γονιό ἡ σημερινή ἡμέρα; Ποιό πρότυπο ἀνθρώπου διαπλάθουμε στήν Ἑλλάδα σήμερα; Τί σχέση μπορεῖ νά ἔχει ἡ ἄσκηση στήν ἀλήθεια τῆς ζωῆς, πού μᾶς ὑπέδειξαν μέ τή ζωή τούς οἱ τιμώμενοι Ἱεράρχες, μέ τήν καθημερινότητα τοῦ σχολείου πού βιώνουμε;

Ἀπό τήν ἀγωγή στήν παιδεία καί τήν ἐκπαίδευση, ἀπό τήν ἐκπαίδευση στήν ἐξειδίκευση καί ἀπό ἐκεῖ στήν ἀπασχόληση. Φαῦλος κύκλος, ἀνακυκλώνει ἀδιάκοπα τή ζωή σάν ἐπιβίωση.

Ἀγαπημένοι μου μαθητές καί μαθήτριες.

Τοῦτα τά χρόνια τῆς σχολικῆς σας διαδρομῆς συμμετέχετε σέ ἕναν ἀγώνα ἀνελέητο. Σέ ἕνα πρωταθλητισμό ἀκραίων ἐπιδόσεων. Δυνατότερα, ψηλότερα, γρηγορότερα!

Ἐνοχλητικά μονότονα καί ἀπειλητικά ἐπαναλαμβάνεται ἡ συμβουλή τῶν γονιῶν , τῶν συγγενῶν καί τῶν δασκάλων σας: «Τώρα κρίνεται τό μέλλον σας, προσέξετε!». Λές καί κρίνεται τό ὅλον τῆς ζωῆς σέ κάποιες ἐξετάσεις πού θά δώσετε στά δεκαοκτώ σας χρόνια.

Ἡ δοκιμασία σας ἐπώδυνη καί οἱ ἀπαιτήσεις δυσβάστακτες. Συνθλίβεται ἡ ψυχή καί τό κορμί σας, στά πιό εὐαίσθητα, στά πιό ὄμορφα χρόνια, αὐτά τῆς ἐφηβείας. Οἱ πιό σκληρά ἐργαζόμενοι εἶστε, σύμφωνα μέ τίς μετρήσεις. Ξεκινᾶτε τή μέρα σας μέ ἕνα κουραστικό, ἐνίοτε καί ἀνιαρό, ἑπτάωρο στή σχολική αἴθουσα, συνεχίζετε μέ ἕνα ἀπαιτητικό ἀπόγευμα στό φροντιστήριο, γιά νά καταλήξετε ἐξουθενωμένοι ἀργά τό βράδυ στό σπίτι γιά τό διάβασμα τῆς ἑπόμενης μέρας.

Οἱ γονεῖς αὐτά τά χρόνια στό πλευρό σας. Σέ ρόλο χορηγοῦ, νά ποντάρουν πάνω σας ὅλα τά ἀπωθημένα τους ὄνειρα. Ὁ μύθος τῆς δωρεάν παιδείας ἄτρωτος στό χρόνο, στρεβλώνει τίς ἔννοιες , ὑποκλέπτει κατάφωρα τή ζωή καί ἄς πληρώνει ὁ πατέρας καί ἡ μάνα ἀπό τό ὑστέρημα...

Σφύζουν ἀπό ζωή τα φροντιστήρια. Ἄψογες τεχνικές ἐπίλυσης ἀσκήσεων που προπονοῦν τόν ὑποψήφιο λές καί εἶναι ἐργαλεῖο, μηχανή.  Νά περάσετε τόν πήχη, νά πιάσετε τήν ἐπιθυμητή βάση μορίων, νά ἐπιτύχετε...... Ἡ ἀγωγή στά ἀζήτητα, ἡ σπουδή ἀποσπασματικά τεμαχισμένη καί τοποθετημένη σέ κουτάκια γιά τίς ἀνάγκες των ἐξετάσεων.

Σᾶς θυμᾶμαι τόν περασμένο Σεπτέμβρη πού δέν εἴχατε λεωφορεῖα γιά νά σᾶς μεταφέρουν στό σχολεῖο. Χωρίς ἐνοχές καί ψευδαισθήσεις, γιά τίς χαμένες ὧρες πού μᾶς βόλεψαν ὅλους ἀνέλπιστα, ἀποστομωτικά καί κυνικά μοῦ είπατε : «τό φροντιστήριο νά εἶναι καλά δάσκαλε».

Μᾶς ἀπομένει, εὐτυχῶς, τό χαμόγελό σας, ἡ ἐλπίδα πού εἶναι ζωγραφισμένη στά μάτια σας, ὁ αὐθορμητισμός σας, ἡ ζεστή καλημέρα σας κάθε πρωί, ή ὄμορφη σχέση πού οἰκοδομεῖται σιγά-σιγά καί γιά ἕξι ὁλόκληρα χρόνια .Καί χαιρόμαστε τούτη τήν ἔκπληξη καί ἀποροῦμε ! Ἀπό πού προέρχεται τόση τρυφερότητα  στό ζοφερό σκηνικό μιᾶς τόσο ἄχαρης διαδικασίας;

Ἀγαπημένοι μου μαθητές καί μαθήτριες

Συγχωρέστε μέ γιά τή στενάχωρη κριτική, γιά τόν κοινότοπο προβληματισμό που μόλις προηγήθηκε. Τοῦτο τό σχολεῖο πού μᾶς πονᾶ καί τό πονᾶμε τό κρίνουμε μέ αὐστηρότητα γιατί τό ἀγαπᾶμε. Εἴμαστε σάρκα ἀπό τή σάρκα του. Προσπάθησα μόνο νά σᾶς πῶ ὅτι οἱ Τρεῖς Ἱεράρχες , πού σήμερα τιμᾶμε ,  δέν χωροῦν στίς τελετές μας. Οἱ βάσεις των μορίων, οἱ περιζήτητες σχολές, τά ἐπαγγέλματα ὑψηλῆς ἀπορρόφησης, οἱ πρῶτοι τῶν πρώτων στίς Πανελλαδικές ... ὅλα αὐτά βρίσκονται στόν ἀντίποδα τοῦ κόσμου τῶν Τριῶν Ἱεραρχῶν πού σήμερα γιορτάζουμε. Γιά νά μιλήσω στή γλώσσα σας, εἶναι  ἐκτός ὕλης. Ἀσφυκτιᾶ τό ὅραμα ζωῆς τῶν Ἁγίων μας στίς προσχηματικές ἀντιπαραθέσεις γιά τήν ἔλλειψη ὑλικοτεχνικῆς ὑποδομῆς, διδακτικοῦ προσωπικοῦ ἤ γιά τήν ἀνεπάρκεια τῶν ἀναλυτικῶν προγραμμάτων στά ὁποία ἡ κοινωνία μας χρεώνει ὅλη τήν κακοδαιμονία τοῦ σχολείου μας τή στιγμή πού τό ὅραμά της γιά τή ζωή βρίσκεται στό μηδέν.

Δέν πιστεύουμε σέ τίποτα καί πουθενά. Ἀπουσία νοήματος στήν προσωπική καί κοινωνική ζωή μας. Πασχίζουμε νά καλύψουμε τό κενό στίς δομές καί στό περιεχόμενο ἑνός σχολείου πού προπαγανδίζει τήν ἀτομική ἐπιβίωση τοῦ «ἐγώ ἐλπίζω νά τή βολέψω». Πού ζυγιάζει τήν ἀξία τῶν παιδιῶν μας μέ μέτρα καί σταθμά πού κονταίνουν τό μεγαλεῖο τοῦ προσώπου τους.

Ἀντίθετα, οἱ Τρεῖς Ἱεράρχες ἀπό τά βάθη των αἰώνων τονίζουν ὅτι ὁ σκοπός τῆς παιδείας εἶναι «ὁ κατά Θεόν βίος» , «ἡ πρός Θεόν εὐαρέστησις» καί «ἡ μόρφωσις τῆς εὐσεβείας» στόν ἄνθρωπο. Ἡ παιδεία γιά νά εἶναι ἐπιτυχημένη πρέπει νά μιλᾶ στίς ψυχές, νά τίς κάνει νά χαίρονται, νά ὀνειρεύονται, νά δημιουργοῦν. Νά εἶναι ὅπως προτείνουν : «δρόμος ἀπελευθέρωσης καί ὄχι διαδικασία ἐξαναγκασμοῦ καί ἀνελευθερίας...».

Χρειαζόμαστε περισσότερο ἀπό ποτέ σήμερα ἕνα Βασίλειο, ἕνα Γρηγόριο, καί ἕνα Χρυσόστομο γιά νά μᾶς θυμίσουν καί πάλι ὅτι ὁ ἀληθινός προορισμός τῆς παιδείας δέν μπορεῖ παρά νά εἶναι αὐτό πού ἐκεῖνοι βίωσαν καί μᾶς παρέδωσαν : ὁ συνδυασμός τῆς γνώσης μέ τήν ἀρετή,  ἀποβλέποντας σέ μιά σύνολη ὁλοκλήρωση τοῦ ἀνθρώπου.

Χίλια ἑξακόσια χρόνια τώρα μᾶς φωνάζουν ὅτι τό ζητούμενο εἶναι νά φτιάξουμε ἐλεύθερους ἀνθρώπους, μέ συγκροτημένη προσωπικότητα, ὑπεύθυνους, ἕτοιμους νά σταθοῦν κριτικά σέ ὅ,τι ἀλλοιώνει τήν ὀμορφιά τῆς ζωῆς καί ὄχι ἐξαρτήματα πού θά βοηθήσουν νά λειτουργήσει καλά ἡ μηχανή τῆς παγκοσμιοποιημένης οἰκονομίας.

          Εἶναι τώρα κατάλληλη εὐκαιρία νά ἐπαναπροσδιορίσουμε τούς στόχους τῆς παιδείας καί  νά διαμορφώσουμε ἕνα ὑγιές πλαίσιο ἀρχῶν, πού ἀφενός δέν θά ἀγνοεῖ τή σύγχρονη εὐρωπαϊκή ἐμπειρία καί ἀφετέρου δέν θά ἀγνοεῖ τήν ἱστορική καί πολιτιστική μας ταυτότητα.

Ἡ σύγχρονη ἐκπαιδευτική κοινότητα ἄς ἐμπνευστεῖ ἀπό τό ἦθος των Τριῶν Ἱεραρχῶν καί ἄς ἀντλήσει ἀπό τήν πολυποίκιλη διδασκαλία τους στοιχεῖα πού θά βοηθήσουν στήν οὐσιαστική ἀνανέωση τῆς παρεχόμενης παιδείας μέ κεντρικά σημεῖα προσανατολισμοῦ τόν ἄνθρωπο, τή μόρφωση, τή διαμόρφωση στοιχειώδους καλλιέργειας, τό σεβασμό τῆς ἑτερότητας καί τήν εἰρήνη.

Ἄν θέλουμε νά τιμᾶμε τούς Τρεῖς Ἱεράρχες δέν χρειάζεται αὐτό νά τό κάνουμε μέσα ἀπό ἀκίνδυνες τυπικές γιορτές. Ἀπαιτεῖται μελέτη τοῦ ἔργου τους, τῆς προσφοράς τους, ἀλλά κυρίως ἡ μίμηση τῆς ζωῆς τους.

30 Ἰανουαρίου 2015
Γιῶργος Λουράντος
Χρόνια Πολλά !

Δεῖτε περισσότερες φωτογραφίες καί τό video τῆς ἐκδήλωσης τοῦ κ.Τάκη Πολίτη (adelin fm), τόν ὁποῖο καί θερμά εὐχαριστοῦμε ἀπό τήν ἑόρτιο ἐκδήλωσι στό Λεοντσίνειο Πνευματικό Κέντρο Κεραμωτοῦ Κυθήρων : 

 

treis_ierarxes_2015_10
treis_ierarxes_2015_12

treis_ierarxes_2015_11
treis_ierarxes_2015_14treis_ierarxes_2015_03
treis_ierarxes_2015_08
treis_ierarxes_2015_07

Δεῖτε τό video τῆς ἐκδήλωσης στό παρακάτω link :

 


 

footer

© Copyright 2024 - Ιερά Μητρόπολις Κυθήρων και Αντικυθήρων Back To Top

Publish the Menu module to "offcanvas" position. Here you can publish other modules as well.
Learn More.